Perfect for business Bernhard van Oranje - AMSTERDAMXXXL - Eindelijk Vol trots presenteren wij u onze nieuwe glossy AmsterdamXXXL.Al jaren waren wij van mening dat Amsterdam een echt eigen blad mist. De stad is ...
2504
post-template-default,single,single-post,postid-2504,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-3,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Perfect for business Bernhard van Oranje

 

(Credits)

Interview: Suus Ruis / Fotografie: ingmar timmer en Karssing

 

(streamer)

Gelukkig hebben mijn ouders nooit gezegd: ‘Joh, zoek een baan’

 

(kop)

Perfect for business

 

Bernhard van Oranje

 

Het kan zomaar zijn dat je Bernhard van Oranje in zijn sloep of op de fiets voorbij ziet komen, want Amsterdam is zowel zakelijk als privé zijn uitvalsbasis. Hier broedt hij op nieuwe zakenideeën en mooie initiatieven. Of geniet gewoon op een van de wel honderden gezellige plekken die de stad rijk is.

 

De tweede zoon van prinses Margriet der Nederlanden en prof. mr. Pieter van Vollenhoven groeide op in Apeldoorn, studeerde in Groningen – waar hij zijn vrouw Annette ontmoette – maar woont inmiddels alweer jaren in Amsterdam. Hoewel veel mensen die hij er leerde kennen inmiddels de stad hebben verlaten om zich met hun gezinnen elders te vestigen, denkt Bernhard van Oranje (47) niet dat hij, Annette, en hun kinderen Isabella (14), Samuel (12) en Benjamin (8) ooit weg zullen gaan uit de hoofdstad. ‘Amsterdam is eigenlijk een soort dorp. Er zijn wel honderd plekken waar het gezellig is. De grachten zijn prachtig, de sfeer is goed en ontspannen, en je kunt overal naartoe fietsen,’ zegt hij.

 

Voorliefde voor water

De meeste van Bernhards ondernemingen bevinden zich eveneens in de stad. Het hoofdkantoor van zijn nog altijd groeiende IT-bedrijf Levi9 zit op de Muiderstraat, nabij het Waterlooplein. Maar in de loop der jaren zaten de vestigingen van zijn diverse bedrijven overal in de stad – met een enkel uitstapje naar Oud-Zuid – en vooral in het centrum. Het centrum is ook waar hij met zijn echtgenote en kinderen woont, aan het water. Dat laatste is geen verrassing: jarenlang woonde hij op een woonboot en van Bernhard is bekend dat hij een grote liefde heeft voor boten en watersport. ‘Dat is altijd een passie van me geweest,’ vertelt hij. ‘Vroeger deed ik al niet anders: surfen, waterskiën, zeilen. Als kind kreeg ik van een vriendje een reddingsbootje waar anderhalf pk achter hing en dat bij het minste of geringste omlag. De hartstocht voor boten was geboren. Ik geniet ontzettend als ik op een boot zit. Zelfs als je maar een halfuurtje tijd hebt om te varen, heb je het ultieme vakantiegevoel. En Amsterdam is het mooist vanaf het water.’

Het was Bernhards voorliefde voor boten die maakte dat hij een kleine vijf jaar geleden het bedrijf Waterdream oprichtte, dat snelle, luxueuze en onderhoudsvrije sloepen ontwerpt die in Nederland met de hand worden vervaardigd. ‘Juist omdat ik met zowel vrienden als zakelijke contacten zo veel op het water zit, weet ik waar een goede sloep aan moet voldoen. Ikzelf heb ook weleens gehad dat ik niet het juiste winter­onderhoud aan een boot had gepleegd, die vervolgens in de lente op de bodem lag. Ik wilde de perfecte sloep, met het minste onderhoud.’

 

Ondernemersgeest

Waterdream is de zoveelste onderneming die Bernhard startte. Al in 1990, toen hij met twee vrienden Ritzen Koeriers oprichtte, bleek dat de destijds nog studerende Bernhard een uitmuntende neus voor business opportunities heeft. Met dit bedrijf maakten de jongens handig gebruik van de net geïntroduceerde ov-jaarkaart, waarmee studenten gratis met het openbaar vervoer konden reizen.

‘Tegenwoordig is het normaal om je eigen bedrijf te
beginnen, maar in die tijd week je wel af van het geijkte pad. Niemand begon toen voor zichzelf. Als je bij een corporate
terechtkwam, deed je het goed. Dat moest het doel zijn. Ik zou niet per se zeggen dat mijn ouders me in mijn ondernemingszin hebben gestimuleerd, maar ze hebben me er wel altijd in gesteund. Ze hebben nooit gezegd: ‘Joh, zoek een baan.’’

Zijn ondernemingsbloed zorgt natuurlijk voor lange dagen, Bernhard werkt veel. ‘Het blijft altijd balanceren met je privé­leven. Met dagen van negen tot vijf red je het niet. Maar er zitten zo veel verloren uren in een dag. Je kunt prima even ’s avonds of in het weekend je mail checken of snel iets voor je werk doen.’

 

De Hollandse 100

De juiste balans tussen werk en privé is nog belangrijker voor Bernhard geworden sinds hij in 2013 de diagnose lymfklierkanker kreeg. Bij vijftig procent van de mensen die dit krijgt, slaat de chemotherapie niet aan. Gelukkig was de behandeling bij Bernhard wel succesvol. ‘Natuurlijk verandert zoiets je,’ zegt hij daarover. ‘Waar je niet dood aan gaat, maakt je sterker. Je gaat veel meer genieten van de kleine dingen. Als gezin kom je nog dichter bij elkaar en je bent je veel bewuster van het gegeven dat elke dag er één is. Vroeger bracht ik de kinderen nog weleens naar bed terwijl ik half met mijn telefoon bezig was, nu leg ik die op dat soort momenten weg.’

Bij het ter perse gaan van deze editie van AMSTERDAM XXXL zijn de voorbereidingen voor De Hollandse 100, een evenement dat voor de derde keer wordt georganiseerd door Stichting Lymph&Co, druk bezig. Bernhard richtte de stichting in 2014 op, om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor wetenschappelijk onderzoek naar lymfklierkanker. ‘De Hollandse 100, waarbij je 10 kilometer schaatst en 90 kilometer fietst, is een prachtig evenement en zorgt voor ongeveer de helft van de fundraising van Lymph&Co,’ vertelt Bernhard. ‘Het leuke is dat het een sportief, voor iedereen toegankelijk evenement is. Er zijn aangepaste trajecten voor kinderen, en voor mensen die de afstanden te gortig vinden. De eerste twee edities hadden we fantastisch weer en een goede sfeer. Het klinkt misschien raar, maar voor mensen die lymfklierkanker hebben of hebben gehad, is dit toch een soort patiëntenvereniging. Een dergelijk evenement verbindt. Je wilt iets goeds terugdoen, in plaats van vragen: ‘Hoe gaat het?’ Voor mij is Lymph&Co heel belangrijk en waardevol. De stichting heeft net haar tweede baanbrekende onderzoek geadopteerd, waarmee hopelijk zowel nationaal als internationaal heel wat puzzelstukjes in elkaar gaan vallen.’

 

Formule 1

Dat Bernhard sportief is, mag duidelijk zijn. Zijn passie voor autoracen speelde dan ook zeker mee bij zijn beslissing om vorig jaar samen met zakenpartner Menno de Jong het Circuit Park Zandvoort over te nemen. ‘We kochten het circuit ook omdat we vonden dat er zakelijk gezien meer uit te halen viel. Het was een mooie combinatie van passie en business opportunities. De racesport is geweldig en veel meer dan gewoon heel hard autorijden. Alleen maar snel rijden is op zich niet superspannend. Bij het racen speelt er zo veel mee: bochtsnelheid, weersomstandigheden, op tijd remmen, omgaan met slijtage, et cetera. Het draait om precisie en concentratie. Door Max Verstappen is de Formule 1 nog nooit zo populair geweest. Die jongen is de grootste sportheld van dit moment en heeft een gigantische fanbase.’

Van 1948 tot 1985 werd de Formule 1 gereden op Circuit Park Zandvoort. Of de Formule 1 weer terugkomt nu hij mede-eigenaar van het circuit is, weet Bernhard niet. ‘De wens om de Formule 1 terug te halen naar Zandvoort is wel uitgesproken door de gemeente. Wij zouden het ook graag willen, maar de kosten zijn zo hoog geworden, dat je die nooit terug kunt verdienen. Je moet het als Nederland ook willen – zonder de steun van de overheid red je het niet.’

Bernhard racet zelf ook nog steeds fervent. Staat zijn vrouw Annette tijdens die races niet nagelbijtend langs de kant? ‘Nee hoor. Ze weet wat er allemaal bij komt kijken en is het wel gewend. Ik geloof niet dat ze er ’s nachts van wakker ligt.’