#023: DE GENTLEMEN’S CLUB van Haarlem

Je raakt niet uitgekeken in Amsterdam, maar ook buiten onze hoofdstad valt een wereld te beleven. In deze #023 stappen we weer eens een Haarlemse winkel binnen.

De hoofdstad van Noord-Holland is de laatste jaren veelvuldig verkozen tot beste winkelstad van Nederland. Dat komt door de grote diversiteit in winkels, maar niet alleen dat maakt het aantrekkelijk winkelen bij onze buren. Het zijn ook de sfeer die de eeuwenoude stad ademt, de gemoedelijke Haarlemmers en een groot aantal winkeliers die iets bijzonders willen. Deze keer stappen we binnen bij Niels van der Schaaf, eigenaar van The Wardrobe. Een winkel met de betere mannenkleding én een wijnkelder.

“Soms stoor ik me er wel aan, dat mensen denken dat het makkelijk is, een beetje kleding verkopen”

ONTZORGEN IN HET KLEDINGVAK
Sinds zes jaar zit Niels in de sprookjesachtige Warmoesstraat. Een smal pand met een door Niels samengestelde collectie. Mannenkleding zoals hij het zelf noemt. Of dat dan ‘fashion’ is of mode, doet er niet zoveel toe. “Ik ben daar al sinds mijn kinderjaren mee bezig en dat is nooit meer weggegaan. Pubertijd, winkelen. Jongvolwassen, een baan in de kleding. Ik ben ook niet zomaar een winkel begonnen.
Je kan het je haast niet meer voorstellen, maar er was een heel andere wereld voor de laatste crisis. Een wereld waarin banken bij zo’n beetje elk rammelend plan bereid waren een zak geld op tafel te leggen. Hoeveel mensen toen een kledingwinkel zijn begonnen… Het heeft het beroep en de markt veranderd.
Ik heb me het vak kleding echt eigen gemaakt. Ik had het voorrecht bij Haarlemse bedrijven het vak te leren. Eerst bij Bojangles en later bij het gerenommeerde VIP, dat al jaren toonaangevend is in ons vak. Mijn winkel is dat nu ook. En dat is echt iets anders dan geld van de bank lenen, een pand huren, je eerste collectie aanschaffen bij een groothandel en dan hopen dat je snel veel verkoopt tegen lage prijzen. Dat zeg ik: het heeft het vak veranderd. Soms stoor ik me er wel aan, dat mensen denken dat het makkelijk is, een beetje kleding verkopen. Terwijl er een leerproces van jaren aan vooraf gaat. Nu is het iedere keer de markt onderzoeken, de klant blijven volgen, beurzen over de hele wereld bezoeken en zo weer een eigen collectie samenstellen. Het is de klant kennen en aanvoelen. Ontzorgen, zeg ik zelf altijd.”

 

“Als je hier de handjes op elkaar krijgt, dan is de rest van het land gegarandeerd een succes”

TRY-OUTSTAD BIJ UITSTEK
Daar is weinig aan overdreven. Als je op een willekeurige middag binnenloopt, staat de imposante eigenaar – Niels is een lange, brede vent – met een vriendelijke glimlach in zijn winkel. Alle tijd voor jou. Terwijl je vertelt wat je zoekt en wat je nodig hebt, merk je dat er aandachtig naar je geluisterd wordt en dat Niels je in zich opneemt. Tussen de gesprekken en het kleding bekijken door wordt er een bakkie koffie gedronken. Of gin-tonic. Beetje afhankelijk van het moment en waar de klant zin in heeft. En van Niels.  “Ik ken mijn klanten, en nieuwe klanten leer ik graag kennen. Het is hier geen komen en gaan van mensen. Sowieso is Haarlems publiek lastig. Iedere artiest, theatermaker, noem maar op, weet dat: Haarlem is dé try-outstad bij uitstek. Als je hier de handjes op elkaar krijgt, dan is de rest van het land gegarandeerd een succes. Dat merk ik ook in mijn winkel.
Daarnaast is de markt veranderd. Veel Haarlemmers kopen toch liever vier broeken van € 100,- dan één broek bij mij van € 400,-. Veel van mijn klanten komen uit Amsterdam. Dat vind ik prachtig. Dat Haarlemmers minder vaak binnenlopen: het zij zo. Ik zou niet ergens anders een winkel willen hebben. Ik ben Haarlemmer, ik houd van Haarlem en Haarlem heeft ook echt een winkel als The Wardrobe nodig. Hier ben ik, hier blijf ik. Doordat ik mijn klanten, hun stijl en hun wensen leer kennen, bouwen we een band op en weten ze ook wie ik ben.
Ik word geregeld gebeld door klanten die ’s avonds langs willen komen. Geen probleem. Ik merk dat ik daar zelf steeds meer verandering in aan breng. Natuurlijk ben ik een winkelier met openingstijden, maar ontzorgen op dit niveau betekent mee denken en klaarstaan. Ik zit er weleens aan te denken er meer een soort gentlemen’s club van te maken. Dat je lid wordt van The Wardrobe en dat we hier dan regelmatig bijeenkomsten voor onze leden organiseren. Dat de nieuwe collectie wordt getoond tijdens een lunch. Een stofpresentatie voor het nieuwe seizoen onder het genot van een whiskyproeverij. En mocht je kleding willen uitzoeken, dan is de winkel open op vertoon van je lidmaatschap.”

WIJNKELDER
Het is een van de ideeën waar de Haarlemse ondernemer mee rondloopt. In de afgelopen zes jaar is de uitgezette lijn steeds duidelijker vorm gaan krijgen en veel van Niels’ ideeën zijn ondertussen uitgevoerd. Laatste parel die uit zijn brein ontschoot is de wijnkelder die tegenwoordig in de zaak te vinden is. Logisch toch? “Ik weet niet of het logisch is, heel gek is het ook niet. Al vanaf het begin heb ik in de vloer een glasplaat liggen. We zitten in een eeuwenoud pand en midden in de zaak zit een trap naar de kelder, de oude aanvoer- en opslagkelder. Een stenen trap geeft toegang tot dit ondergrondse deel van het bedrijf. In eerste instantie kon ik er niets mee, maar ik wilde dit stukje historie wel blootleggen. Vandaar de glazen plaat. De kelder in ere herstellen en daar kleding uitstallen was geen optie. Te vochtig, te klam, te koud. Omdat we vaak genoeg een drankje zitten te drinken boven, zoekend en passend naar nieuwe stukken voor de klant, kwam met de tijd het idee dat het wel mooi zou zijn een glas wijn te drinken in de kelder. Daar was de ruimte dus wel optimaal geschikt voor.
Samen met de Haarlemse wijnbar Viqh hebben we een passend assortiment samengesteld dat goed gedijt in de kelder en ook echt aansluit bij wat ik op de begane grond doe. Restaurant Diga heeft het aanbod uitgebreid met een aantal exclusieve wijnen uit Italië en nu is het de ideale locatie om af en toe een wijnproeverij te organiseren voor onze klanten. Of een mooie fles wijn voor thuis mee te nemen. En natuurlijk ook gewoon om met klanten een wijntje te delen terwijl we verder praten over kleding, styling en ontzorgen. Wees welkom.”

www.thewardrobe.nl


advertentie
  • Charlene Van Den Eng
  • WhiteCanvas
  • MastersOfLxry
  • Gelderlandplein
  • Gassan
  • Knap
  • APS

Jaarabonnement XXXL

NEEM NU EEN JAARABONNEMENT EN ONTVANG AMSTERDAM XXX
4X PER JAAR VOOR € 25!

Wil je er zeker van zijn dat je geen enkel interview, sappig verhaal, leuke column of nieuwe hotspot in Amsterdam mist? Neem een XXXL abonnement en ontvang voortaan elke 3 maanden AMSTERDAM XXXL op je deurmat voor maar €25,- per jaar! Ook superleuk als cadeau.

XXXL in de winkel

Het magazine AMSTERDAM XXXL is te koop in heel Nederland. Vul hiernaast je locatie in en zie waar de dichtstbijzijnde winkel is. 

STORELOCATOR XXXL

Losse verkoop XXXL

Editie 14

September 2020

Mis je een van de vorige edities en zou je deze graag aan je AMSTERDAM XXXL collectie toevoegen of ben je gewoon nieuwsgierig naar een specifiek interview of foto’s van een evenement in een van de vorige edities? 
Iedere editie is los te verkrijgen voor maar € 7,95!

Editie 13

December 2019

Editie 12

September 2019

Editie 11

Juni 2019

Editie 10

maart 2019

Editie 9

december 2018

Editie 8

september 2018

Editie 7

juni 2018

Editie 6

Maart 2018

Editie 5

December 2017

Editie 4

Oktober 2017

Editie 3

Juni 2017

Editie 2

Maart 2017

Editie 1

November 2016

AMSTERDAM
XXXL

onderdeel van Gooische Media Groep B.V.

Jimena Rico & Mark Teurlings

Willemsparkweg 193
1071 HA Amsterdam

E-mail: info@amsterdamxxxl.nl

Jimena & Mark

Een ding dat Jimena Rico en Mark Teurlings gemeen hadden, en nog steeds hebben: een grote liefde voor de stad Amsterdam! Uit deze liefde is dan ook het idee geboren om een magazine geheel te wijden aan deze prachtige stad. En als zij het doen, dan doen ze het goed. Het kon namelijk niet ‘zomaar’ een glossy worden, maar het moest van een ander kaliber zijn: Een chique uitstraling, mooi voor in een collectie, eigentijds en voor ieder wat wils. En dat is gelukt! Ondertussen is het team gegroeid en blijft AMSTERDAM XXXL zich ontwikkelen.


Colofon

Hoofdredactie Jimena Rico & Mark Teurlings 
Artdirection & vormgeving Saskia Geleedts 
Fotografie Peter Boudestein & Hans Petersen 
Coördinatie & eindredactie Esther Hoff