Er zit muziek in #023

25 september 2018

Amsterdam heeft ons hart. Dat moge duidelijk zijn. Maar journalist en ondernemer Remco Rhee, 023’er in hart en nieren, maakt ons en onze lezers warm voor wat er aan de randen van onze hoofdstad gebeurt.

Wanneer je in de regio #023 bij iemand thuis achter de piano kruipt, kom je heel soms nog een klein koperen plaatje tegen, vastgeschroefd op het hout van het instrument. In kleine gestanste letters valt te lezen: Muziekhandel Alphenaar. Kruisweg 49, Haarlem. Telefoon 1532. Waarschijnlijk had je aan de piano of het koperen plaatje al gezien dat het hier niet om een nieuw instrument gaat, het telefoonnummer met vier cijfers geeft haar ware leeftijd prijs.

Passie voor bladmuziek

Alphenaar, een begrip in de regio én ver daarbuiten. Opgericht in 1894, al sinds het jaar 1900 op de Kruisweg en nu, vier generaties verder, nog altijd ongekend in kennis en ervaring. Al ruim dertig jaar loop ik naar binnen bij Otto en zijn vader. Mijn eerste keyboard, mijn eerste gitaar. Een accordeon lenen om erachter te komen dat je liever drumt. Dat kan dus gewoon daar. Ook vandaag loop ik eigenlijk zonder goed om me heen te kijken weer eens naar binnen. Gewoon leuk, een alledaagse muziekwinkel. Als je niet weet waar je voor komt of niet precies weet waar je naar staat te kijken, zou je bijna aan alle schoonheid en pareltjes in deze historische winkel van nu voorbijgaan.

Meer dan een eeuw bladmuziek verzameld op de eerste verdieping. Piano’s, vleugels, synthesizers, trompetten, tamboerijnen, harmonica’s, gitaren in alle soorten, merken maten en kwaliteiten. Toch staat de ware kwaliteit en schoonheid hier niet in de vitrine, maar achter de toonbank. Niemand ter wereld kan gepassioneerder uitleggen waarom het soms toch echt prettiger is een stuk bladmuziek even te bekijken dan lukraak online te bestellen, dan de familie Alphenaar. Bladmuziek! Je kunt wel nagaan hoe fijn het is om op zo’n wijze op zoek te gaan naar jouw nieuwe instrument. Iemand die je vertelt waar je op moet letten, iemand die weet wat belangrijk is om lekker te spelen. Een instrument is meer dan een mooi geluid. Het moet goed aanvoelen. Je moet er één mee kunnen worden. Je moet jezelf uiteindelijk helemaal kunnen verliezen in jouw nieuwe muzikale maatje. Verliefd worden op je triangel. Maar echt. Terwijl ik rustig verder slenter door de winkel, komt er uit elke hoek wel een geluid.

Harry Sacksioni

In één zo’n hoekje het onmiskenbare geluid van een gitaar die wordt gestemd. Nog een muzikaal wonder van Alphenaar: Marcel Hustings. Geen familie, maar net zo hard onderdeel van het geheel als eigenaar Otto, de plectra naast de kassa en de drumstokken in de etalage. Marcel Hustings zou je wél bijna in de vitrine willen zetten omdat er daar maar weinigen van zijn. Wat Marcel met gitaren kan is zeldzaam. Slechts enkelen verstaan de kunst die hij in de vingers heeft. Voordat je nu zelf een hele rits goeie gitaristen gaat bedenken, Marcel prepareert en herstelt gitaren. Een paar weken terug nog sloeg een van Nederlands grootste gitaristen, Harry Sacksioni, een gat in een van zijn favoriete gitaren. Werkelijk een gat. Wanneer zo iemand op social media als een kind zo blij en trots is dat hij zijn gitaar weer terug heeft, dan weet je dat ze echt iets kunnen daar bij Alphenaar.

 

Vanaf het water

De winkel gaat sluiten. Met de muziek in mijn hoofd loop ik snel naar Haarlems bekendste water: het zo veel bezongen Spaarne. Van Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot tot op de laatste pracht-cd van Jacqueline Govaert, die aan het eind van de dag nog even langs haar River in Haarlem loopt. Net als ik nu. Tegenover me de deuren van restaurant Ratatouille. Een keuken bestierd met zo veel liefde voor producten en recepten dat het kijken naar sterrenchef Jozua Jaring aan het werk eigenlijk net zo smakelijk is als de gerechten die je even later op je bord krijgt.

Vandaag zijn we uitgenodigd om te vieren dat Ratatouille food & wine vijf jaar bestaat. Te vieren en te varen; per boot vertrekken we vanaf het restaurant over Haarlemse wateren. Prachtig eten wordt geserveerd met smaakvolle wijnen én een speciaal gebrouwen biertje. Chef Jozua ontwikkelde met bierbrouwer Michel Ordeman van het wereldwijd geroemde Haarlems Jopenbier een speciaal Ratatouille food & wine jubileumbier. Altijd iets bijzonders uit de keuken van Jozua Jaring. Met een glas in de hand kijk ik naar de prachtige panden aan de waterkant en geniet ik van een heerlijke avond op het Spaarne. Op de achtergrond speelt een bandje, er zit al eeuwen muziek in #023.


sponsoren


Jaarabonnement XXXL

NEEM NU EEN JAARABONNEMENT EN ONTVANG AMSTERDAM XXX
4X PER JAAR VOOR € 25!

Wil je er zeker van zijn dat je geen enkel interview, sappig verhaal, leuke column of nieuwe hotspot in Amsterdam mist? Neem een XXXL abonnement en ontvang voortaan elke 3 maanden AMSTERDAM XXXL op je deurmat voor maar €25,- per jaar! Ook superleuk als cadeau.

XXXL in de winkel

Het magazine AMSTERDAM XXXL is te koop in heel Nederland. Vul hiernaast je locatie in en zie waar de dichtstbijzijnde winkel is. 

Losse verkoop XXXL

Editie 15

December 2021

Mis je een van de vorige edities en zou je deze graag aan je AMSTERDAM XXXL collectie toevoegen of ben je gewoon nieuwsgierig naar een specifiek interview of foto’s van een evenement in een van de vorige edities? 
Iedere editie is los te verkrijgen voor maar € 7,95!

Editie 14

September 2020

Editie 13

December 2019

Editie 12

September 2019

Editie 11

Juni 2019

Editie 10

maart 2019

Editie 9

december 2018

Editie 8

september 2018

Editie 7

juni 2018

Editie 6

Maart 2018

Editie 5

December 2017

Editie 4

Oktober 2017

Editie 3

Juni 2017

Editie 2

Maart 2017

Editie 1

November 2016

AMSTERDAM
XXXL

onderdeel van Gooische Media Groep B.V.

Jimena Rico & Mark Teurlings

Reinwardtstraat 162
1093 HP Amsterdam

E-mail: info@amsterdamxxxl.nl

Jimena & Mark

Een ding dat Jimena Rico en Mark Teurlings gemeen hadden, en nog steeds hebben: een grote liefde voor de stad Amsterdam! Uit deze liefde is dan ook het idee geboren om een magazine geheel te wijden aan deze prachtige stad. En als zij het doen, dan doen ze het goed. Het kon namelijk niet ‘zomaar’ een glossy worden, maar het moest van een ander kaliber zijn: Een chique uitstraling, mooi voor in een collectie, eigentijds en voor ieder wat wils. En dat is gelukt! Ondertussen is het team gegroeid en blijft AMSTERDAM XXXL zich ontwikkelen.


Colofon

Hoofdredactie Jimena Rico & Mark Teurlings 
Artdirection & vormgeving Saskia Geleedts