Gemeente en Uber maken afspraken

De gemeente Amsterdam en Uber hebben gezamenlijke afspraken gemaakt over verkeersveiligheid, onafhankelijk onderzoek, het delen van data en duurzaamheid. De afspraken zijn vastgelegd in een zogenaamd Social Charter. Dit is de uitkomst van de Uber Taskforce die begin dit jaar in het leven werd geroepen na een reeks ongelukken in de regio Amsterdam waarbij chauffeurs betrokken waren die op dat moment voor Uber reden.

Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer & Vervoer): “Met de opkomst van besteldiensten zoals Uber is de taximarkt de afgelopen jaren snel veranderd en zijn zorgen ontstaan over een ongelijk speelveld op de Amsterdamse taximarkt. De gemeente streeft een eerlijk speelveld na en ziet de afspraken die nu met Uber zijn gemaakt als een belangrijke stap op weg daar naartoe, samen met al geldende landelijke en lokale regelgeving en het nieuwe gemeentelijke taxibeleid dat in ontwikkeling is. Ik wil de voorzitter van de taskforce Rob van Holten en alle overige deelnemers bedanken voor al hun werk, de constructieve opstelling in de gesprekken en het resultaat dat dat heeft opgeleverd.”

Verkeersveiligheid
Partijen zijn onder meer overeengekomen dat Uber voor het eind van het jaar toetreedt tot de Verkeersveiligheidscoalitie. Alle leden van dit samenwerkingsverband houden zich aan gemeenschappelijke afspraken over het veilig gebruik van de smartphone in het verkeer en werken samen aan verdere maatregelen om het verkeer veiliger te maken. Ook is afgesproken dat Uber rekening zal houden met verkeersveiligheid bij het ontwikkelen van financiële prikkels om loyale chauffeurs te belonen.

Om fraude met chauffeursaccounts te voorkomen, wil Uber een systeem voor gezichtsverificatie waarover ze al beschikt, ook in Europa gaan gebruiken. Het bedrijf zal de gemeente periodiek informeren over de status van de invoering van deze technologie in Nederland. Op het vlak van duurzaamheid is onder meer afgesproken dat Uber voor 31 december 2020 minstens 750 uitstootvrije voertuigen via haar app heeft rijden.

Onafhankelijk onderzoek
Daarnaast is overeengekomen dat Uber samen met een nader te bepalen academische instelling voor het eind van dit jaar een onafhankelijk onderzoek zal instellen naar onder meer de tevredenheid, verdiensten, flexibiliteit en werktijden van chauffeurs die de Uber app gebruiken. Het recente onderzoek door Oxford University naar chauffeurs in Londen dient hierbij als voorbeeld. De opzet en uitkomsten van dit onderzoek worden door Uber met de gemeente besproken en openbaar gemaakt.

Over het delen van data is afgesproken dat Uber vanaf het vierde kwartaal van 2019 elk kwartaal verschillende geaggregeerde data gaat delen, om de gemeente zo meer inzicht te geven. Daaronder zijn onder meer het aantal in Amsterdam via de app actieve chauffeurs en passagiers en de gemiddelde ritafstanden van de ritten via de app. Daarnaast gaat Uber gegevens delen over de plekken waar de meeste mensen opstappen en worden afgezet. Ook zal het bedrijf elk kwartaal aan de gemeente rapporteren over de voortgang van de uitvoering van de afspraken in het charter.

Veiligheid op de weg verbeteren
De Taskforce onder leiding van Rob van Holten werkte sinds afgelopen februari aan het social charter. Samen met vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam, Uber en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is in die periode steeds constructief en intensief overleg geweest om tot gezamenlijke afspraken te komen. Daarbij zijn experts geraadpleegd waaronder politie, handhavingsjuristen, privacyjuristen, de marketplace expert van Uber en de chief technology officer van de gemeente Amsterdam. Thijs Emondts (General Manager Uber Benelux): “Uber wil een goede partner voor Amsterdam zijn. Daarom zetten wij concrete stappen om veiligheid op de weg gezamenlijk te verbeteren, onder andere door data te delen en toe te treden tot de verkeersveiligheid coalitie. Wij gaan direct aan de slag met de implementatie en kijken uit naar een constructief vervolg van de samenwerking”.


advertentie
  • MastersOfLxry
  • Knap
  • Gassan
  • APS
  • WhiteCanvas
  • Gelderlandplein
  • Charlene Van Den Eng

Jaarabonnement XXXL

NEEM NU EEN JAARABONNEMENT EN ONTVANG AMSTERDAM XXX
4X PER JAAR VOOR € 25!

Wil je er zeker van zijn dat je geen enkel interview, sappig verhaal, leuke column of nieuwe hotspot in Amsterdam mist? Neem een XXXL abonnement en ontvang voortaan elke 3 maanden AMSTERDAM XXXL op je deurmat voor maar €25,- per jaar! Ook superleuk als cadeau.

XXXL in de winkel

Het magazine AMSTERDAM XXXL is te koop in heel Nederland. Vul hiernaast je locatie in en zie waar de dichtstbijzijnde winkel is. 

STORELOCATOR XXXL

Losse verkoop XXXL

Editie 11

Juli 2019

Mis je een van de vorige edities en zou je deze graag aan je AMSTERDAM XXXL collectie toevoegen of ben je gewoon nieuwsgierig naar een specifiek interview of foto’s van een evenement in een van de vorige edities? 
Iedere editie is los te verkrijgen voor maar € 7,95!

Editie 10

maart 2019

Editie 9

december 2018

Editie 8

september 2018

Editie 7

juni 2018

Editie 6

Maart 2018

Editie 5

December 2017

Editie 4

Oktober 2017

Editie 3

Juni 2017

Editie 2

Maart 2017

Editie 1

November 2016

AMSTERDAM
XXXL

onderdeel van Gooische Media Groep B.V.

Jimena Rico & Mark Teurlings

Willemsparkweg 193
1071 HA Amsterdam

E-mail: info@amsterdamxxxl.nl

Jimena & Mark

Een ding dat Jimena Rico en Mark Teurlings gemeen hadden, en nog steeds hebben: een grote liefde voor de stad Amsterdam! Uit deze liefde is dan ook het idee geboren om een magazine geheel te wijden aan deze prachtige stad. En als zij het doen, dan doen ze het goed. Het kon namelijk niet ‘zomaar’ een glossy worden, maar het moest van een ander kaliber zijn: Een chique uitstraling, mooi voor in een collectie, eigentijds en voor ieder wat wils. En dat is gelukt! Ondertussen is het team gegroeid en blijft AMSTERDAM XXXL zich ontwikkelen.


Colofon

Hoofdredactie Jimena Rico & Mark Teurlings 
Artdirection & vormgeving Saskia Geleedts 
Fotografie Peter Boudestein & Hans Petersen 
Coördinatie & eindredactie Esther Hoff