Sluytertijd: Mail me!

Monique Sluyter schenkt je een beetje van haar kostbare tijd. Om antwoord te geven op je meest prangende vraag of om gewoon even met je mee te denken.

WAT BEN IK BLIJ DAT DIT PRACHTIGE BLAD weer voor jouw ogen ligt, en dat ik daarvoor deze column mag schrijven. Als kind schreef ik al graag spannende verhalen en fantasierijke gedichten; het is een heerlijke vorm om je gevoelens te uiten. Dat schrijven, ja, dat heb ik de laatste twee jaar veel gedaan. Zoals je wellicht weet, heb ik al zo’n twintig jaar mijn eigen modellenbureau. Maar net als de rest van de wereld heeft ook mijn agency een tijd volledig stilgelegen. Het was heel raar om geen evenementen meer te doen. Ik miste de bruisende sets van de fotoshoots, films en series. Het contact met de acteurs en regisseurs. Het brainstormen over nieuwe projecten. Er zaten geen bubbels meer in de champagne, en dan smaakt die gewoon niet lekker.
In zulke tijden helpt het als je spiritueel ingesteld bent, en creatief. Dat je je energie weet om te buigen naar uitingen die niet altijd met werk te maken hebben. Dat je je verdiept in dingen en in je eigen natuurlijke ritme komt. In onze samenleving is de kans groot dat je je laat voortbewegen op de rechtlijnige weg van carrière maken en steeds grotere prestaties leveren. Maar dat onderwerp is wellicht input voor een volgende column…

Hoe anders staat het er tegenwoordig voor met mijn agency. De telefoon rinkelt alweer een tijdje. Er worden volop modellen geboekt. Voor fashionshoots, maar ook gewoon voor leuke nieuwe kledinglijnen, of bijvoorbeeld voor een vernieuwende lijn van tassen die zijn gemaakt van cactusleer. Voor een theaterstuk boekten we acteurs, en ook de Netflix-films waarvoor wij modellen leverden zijn weer volop in productie.

Van veel mensen hoor ik dat de vertrouwde drukte weer toeneemt. Op het werk, in het verkeer, op alle gebieden eigenlijk. Na een tijd van rust en stilstand voelen mensen dan ook meteen weer die druk. ‘Waar haal ik de tijd vandaan?’, hoor ik vaak om mij heen. Het liefst staan we niet meer stil, want dan moeten we gaan nadenken. Over dingen die we eigenlijk het liefst onder het vloerkleed vegen. Daarom kiezen we er liever voor om druk bezig te zijn. Waarom antwoorden de meeste mensen op de vraag ‘Hoe gaat het?’ met: ‘Druk!’ Waarom niet met: ‘Lekker rustig’?  Omdat dit woord verbonden wordt aan zwakte. Een druk iemand klinkt belangrijk, toch?

ROLLENSPEL
Mijn columns in de bladen vroeger gingen over spiritualiteit, actualiteiten, erotiek en galafeesten. Ik schreef mee aan de boeken Brieven aan een Afghaanse vrouw en Lachen met KiKa. Op dit moment ben ik bezig met een opzet voor een spiritueel boek genaamd: Intuïtief wandelen. Toch kennen de meeste mensen mij van Playboy of Tutti Frutti. Dat sexy vrouwtje met dat hoogblonde haar en die goedgevulde voorgevel. Geen ruimte voor schrijverstalent. En zeker niet voor het zakelijke. Ik heb me daar nooit door laten weerhouden. Ieder heeft zo zijn hokjes en ik stoor me daar niet aan. Al die rollen die mensen spelen in het dagelijks leven, van brave huisvader tot pinnige winkelklant of strenge zakenpartner. Dat ben ik gelukkig allemaal ontstegen en ik zit gewoon in één rol: die van mezelf. IK. En dat is belangrijk, om jezelf te zien zoals je in de kern bent. Toen ik werd gevraagd om een column voor Amsterdam XXXL te schrijven, dacht ik na over een titel. En zo kwam ik uit op een combi van mijn achternaam en deze tijd waarin we leven. Mijn tijd voor jou. Kostbare tijd, want ja: we leven niet voor eeuwig en behoren onze tijd nuttig te gebruiken. Zo’n 80 procent van de mensen denkt het liefst aan zichzelf. Maar zijn we niet allen één? Als je positief aan de ander denkt, creëert dat niet iets moois in deze op onszelf gerichte wereld? Wat als mijn column deels door jou, de lezer, wordt bepaald? Dat ik als columnist even jouw gedachte de tijd mag geven, in jouw hoofd mag zitten. En dit we dit dan delen met onze andere lezers, die wellicht met hetzelfde euvel of dezelfde vraag zitten. Ik ga dus mijn tijd nemen om jou antwoord te geven op je meest prangende vraag, over het leven of over een dilemma. Of om met je mee te denken. Eerlijk en op afstand. Maar ook zal ik recht in je hart kijken, zodat je ook het mijne ziet. Er zijn immers vele waarheden.

MAIL ME!
Misschien zoek je net als anderen ook kracht. De energie in jezelf is namelijk onuitputtelijk. ‘Ik ben zo ontzettend moe’, hoort een huisarts regelmatig. Eigenlijk is het de meest voorkomende klacht. Maar als er dan iets gebeurt, bijvoorbeeld een goede vriend die je een hele tijd niet hebt gezien, komt onverwachts langs, dan is die energie er opeens wel weer. En een uitgehongerde zwerfhond die een teefje ziet, heeft opeens ook de energie om zichzelf voort te planten.
Dus de energie is er. Altijd. Wat leeft er onder onze lezers? Behalve dat het druk is, of dat je eenzaam bent. Heb je gedachten waar je niet blij van wordt? Een nieuwe passie in het leven gevonden? Heeft je succes zijn top bereikt en vraag je je af hoe je nu verder moet, daar bovenop die top? Ben je jezelf ontgroeid? Is je huwelijk niet geworden waar je van droomde? Hoopte je op betere tijden, of op een compleet ander leven?

Wees creatief in het stellen van je vraag. Durf even stil te staan in de tijd. En mail je vraag dan naar mij via moniquemodels@gmail.com. Anoniem of met je eigen naam erbij. Laat je stem horen, zodat deze ook anderen bereikt.

Tot schrijfs!

X Monique


advertentie
  • Gelderlandplein
  • WhiteCanvas
  • Gassan
  • MastersOfLxry
  • APS
  • Charlene Van Den Eng
  • Knap

Jaarabonnement XXXL

NEEM NU EEN JAARABONNEMENT EN ONTVANG AMSTERDAM XXX
4X PER JAAR VOOR € 25!

Wil je er zeker van zijn dat je geen enkel interview, sappig verhaal, leuke column of nieuwe hotspot in Amsterdam mist? Neem een XXXL abonnement en ontvang voortaan elke 3 maanden AMSTERDAM XXXL op je deurmat voor maar €25,- per jaar! Ook superleuk als cadeau.

XXXL in de winkel

Het magazine AMSTERDAM XXXL is te koop in heel Nederland. Vul hiernaast je locatie in en zie waar de dichtstbijzijnde winkel is. 

Losse verkoop XXXL

Editie 15

December 2021

Mis je een van de vorige edities en zou je deze graag aan je AMSTERDAM XXXL collectie toevoegen of ben je gewoon nieuwsgierig naar een specifiek interview of foto’s van een evenement in een van de vorige edities? 
Iedere editie is los te verkrijgen voor maar € 7,95!

Editie 14

September 2020

Editie 13

December 2019

Editie 12

September 2019

Editie 11

Juni 2019

Editie 10

maart 2019

Editie 9

december 2018

Editie 8

september 2018

Editie 7

juni 2018

Editie 6

Maart 2018

Editie 5

December 2017

Editie 4

Oktober 2017

Editie 3

Juni 2017

Editie 2

Maart 2017

Editie 1

November 2016

AMSTERDAM
XXXL

onderdeel van Gooische Media Groep B.V.

Jimena Rico & Mark Teurlings

Willemsparkweg 193
1071 HA Amsterdam

E-mail: info@amsterdamxxxl.nl

Jimena & Mark

Een ding dat Jimena Rico en Mark Teurlings gemeen hadden, en nog steeds hebben: een grote liefde voor de stad Amsterdam! Uit deze liefde is dan ook het idee geboren om een magazine geheel te wijden aan deze prachtige stad. En als zij het doen, dan doen ze het goed. Het kon namelijk niet ‘zomaar’ een glossy worden, maar het moest van een ander kaliber zijn: Een chique uitstraling, mooi voor in een collectie, eigentijds en voor ieder wat wils. En dat is gelukt! Ondertussen is het team gegroeid en blijft AMSTERDAM XXXL zich ontwikkelen.


Colofon

Hoofdredactie Jimena Rico & Mark Teurlings 
Artdirection & vormgeving Saskia Geleedts 
Fotografie Peter Boudestein & Hans Petersen 
Coördinatie & eindredactie Esther Hoff